Oppr. Reg: T-1505 Vegsundruten v/Strømsheim og Olsvik
Nåv. Reg: T-1505 Rutebilhistorisk Forening avd. Sunnmøre
Karosseri: Strømsheim og Olsvik
Chassis: GMC T19 Truck Lengde: 7,15m
Chassisnr: 16987B Bredde: 1,80m
Motor: Studebaker bensin Akselavst:
Ytelse: 90 hk Sitte-/ståpl: 15/0
Totalvekt: 3400 kg Dører: 0-1-0
Peder Strømsheim og Ingvald Olsvik som drev Vegsundruten kjøpte chassiset til bussen trolig i 1928, og fikk det levert på båt fra Bergen. Etter det vi vet bygde de karosseriet på bussen selv, og den ble registret våren 1929. I 1933 gikk Vegsundruten sammen med Spjelkavikruten. Rutestrekning var Vegsund – Spjelkavik – Ålesund. T-1505 var i drift helt frem til tidlig på 50-tallet, siste tiden ble setene tatt ut og den ble brukt som godsbil. I 1954 ble den solgt, og etter noen eierskifter endte den i Tomrefjord som gardstraktor.
Medlemmer i RHF avd. Sunnmøre fant den igjen i 1991, og et møysommelig restaureringsarbeide startet. Den ble ferdig til Veteranbusstreffet i Ålesund i 2000. Bussen hadde opprinnelig er Pontiac motor, men etter et motorhavari i 2000 ble det innsatt en Studebaker motor. Hvilke farger Vegsundruten hadde vet vi ikke, så den ble lakkert i Spjelkavikrutens gamle farger, grå og lys blå med rødt belte. Bussen er nå stasjonert i Spjelkavikrutens gamle garasje som RHF avd. Sunnmøre flyttet til Sunnmøre Museum i 2001.